باسمه تعالی
باید دید که منظور از مصلحت الهی در چه زمینه ای است. کلاً مصالح الهی گاهی اوقات برای انبیاء(ع) و امامان(ع) توضیح داده شده است و گاه این کار صورت نگرفته است. در مورد انسانهای عادی اگر به مقداری که از جانب امامان معصوم(ع) و پیامبران(ع) در جریان این مصالح قرار بگیرند این عمل صورت می پذیرد در غیر اینصورت خیر.
باسمه تعالی
در رابطه با سوال فوق به نکات ذیل توجه فرمایید:
1- این را بدانید که خداوند عادل است و به هیچ وجه و به هیچ نوعی به هیچ یک از بندگان خود ظلم نخواهد کرد.
2-بر این اساس چگونگی امتحان بندگان بر مبنای آنچه که به آنها عطا شده است می باشد و قبولی و مردودی بندگان نیز به نوع امکانات و تسهیلاتی است که در اختیار آنان قرار گرفته است. قرآن کریم در رابطه با این مطلب می فرمایند : "لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها". در این زمینه حتماً به معنای وسیع کلمه ی "وُسع" رجوع نمایید.
باسمه تعالی
ظاهراً شما متوجه منظور ما نشده اید. منظور ما اصلاً چنین چیزی نبوده است بلکه ما می گوییم دعا در هر موقعیتی اولاً یک نوع عبادت است، ثانیاً پاداش بسیاری دارد و ثالثاً اثر هم دارد که در این زمینه می توانید به کتاب "حقایقی پیرامون دعا و توسل" (لینک) مراجعه کنید که در آنجا مفصل در این باره صحبت کردهایم.
باسمه تعالی
دعای توسلی که در مفاتیح الجنان موجود است دعای خوبی است لکن سندی از معصومین(ع) برای آن پیدا نکردیم. ظاهراً عده ای از علمای ربانی آن را نوشته باشند ولی همانطور که گفتیم دعای خوبی است و می توان از این طریق توسط خوبی پیدا نمود.
باید منافعی که فرد مذکور از آن بهره مند می شود راه مسدود نمود. مثلاً از دادن پول توجیبی غذا، پاکیزه نمودن البسه و مواردی از این قبیل خودداری نمود.
باسمه تعالی
خیر. آنچه که اشکال دارد این است که انسان از تخمه خوردن به جهت شادی در ایام خاصی مانند روز عاشورا یا روز شهادت ائمه(ع) و پیامبر(ص) از آن استفاده نماید والا اگر غیر از این باشد مشکلی ندارد. لذا در غیر از ایام شهادت آن بزرگواران مانند روزهای محرم و صفر(غیر از ایامی که گفته شد) مشکلی نیست.
باسمه تعالی
مطالبی که فرمودید صحیح نمی باشد به این دلیل که:
1- فتوای قتل سلمان رشدی سیاسی نبوده بلکه فقهی بوده است.
2- در تاریخ طبری نیز چنین جسارت هایی به پیامبر(ص) نکرده است. اگر شما جایی در تاریخ طبری سراغ دارید که این سخنان سلمان رشدی در آن موجود است حتماً برای ما ارسال نمایید با مدرک تا به شما پاسخ دهیم.
3- در زمان امام خمینی(ره) چنین کاری به نظر ایشان از نظر این که دیگر کسی جرئت اهانت به پیامبر(ص) را نداشته باشد صحیح بوده است. ممکن است در موقعیت زمانی فعلی، فقیه و مجتهد جامع الشرایط به دلایلی چنین تصمیمی را اتخاذ نکند. این همان استفاده از زمان در فقه پویا است.
4- البته در بعضی از کتب اهل سنت مطالبی که دور از شأن پیامبر(ص) هست را مطرح کردهاند ولی هیچ کدام از اینها با مطالب مطرح شده در آیات شیطانی سلمان رشدی قابل قیاس نیست.
باسمه تعالی
هیچ فرقی با هم ندارند. فقط پیامبر(ص)، پیغمبر است و جبرئیل بر او نازل می شده است و مسئله وحی در میان بوده لکن برای امام زمان(عج) پیغمبری در کار نیست و وحی نیز نازل نمی شود و نحوه رابطه آن حضرت(عج) از طریق الهام های قلبی است و نیز آنچه که به عنوان ودیعه امامت از امام قبلی در نزد آن حضرت(عج) باقی مانده است.
باسمه تعالی
قیامشان صحیح است و مسئله شهادت را فقط خداوند می داند. زیرا او تعالی باید قبول نماید و ما میگوییم ان شاءالله که شهید باشند. چون غیر از معصومین (ع) را فقط خداوند متعال می داند که در چه مقام و موقعیتی هستند.
باسمه تعالی
ما این موسسه را نمی شناسیم و چنین فردی را که چنین مطلبی را گفته نیز نمیشناسیم. لکن مراحل طی سیر و سلوک توسط قمر بنی هاشم(ع) به این صورتی که ایشان گفته نبوده است و اصلاً در آن زمان این اصطلاحات امروزی وجود نداشته است. این بزرگواران تحت نظر معصومین(ع) پرورش پیدا کردند و به آن مراحل بالای روحانی و معنوی رسیدند. از فرد مذکور در آن موسسه باید پرسید شما این مطالب را از کجا آورده اید، چون هیچ کدام از گفته های ایشان سند شرعی ندارد.
باسمه تعالی
این سرها توسط اقوام آنها بعد از مدتی تحویل گرفته شد و در همان سرزمین کربلا به خاک سپرده شد. البته ممکن است بعضی از این ها در همان شهرهایی که خویشان آنها ساکن بودند به خاک سپرده شده است.
باسمه تعالی
در جواب چنین شخصی باید گفت اگر خداوند می تواند مشکلات مردم را حل کند چرا نمی تواند خانه خودش را جلوی سیلهای مکرری که در قرون گذشته آمده و کعبه را سیل برده است نگه دارد! باید دانست حل مشکلات بندگان توسط خدای تعالی یا اولیای مقرب ارتباطی با مسائل طبیعی مانند سیل و زلزله و امثالهم ندارد. تفصیل بیشتر این مطلب را میتوانید حضوری یا با تماس تلفنی با مدیریت محترم در میان بگذارید.
باسمه تعالی
1- تماس با نامحرم از طریق بدن با هر عضوی که باشد حرام است مگر اینکه از روی شیئی باشد. مانند پارچه ضخیم یا آهن یا چوب که مثلاً کسی با چوبی که در دستش است با شخص مخاطب تماس برقرار کند. در این صورت مشکلی ندارد و در غیر اینصورت حرام بودن آن متفقالقول همه مراجع تقلید میباشد.
2- خداوند یک دین واحد آورده است به نام "اسلام" و در قرآن کریم فرموده است "وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ ... – آل عمران آیه 85" یعنی هر کس غیر از اسلام دینی برگزیند از او قبول نمیشود و فرموده است که در صورتی که دین اسلام را بپذیرید شما آنگاه دین کامل خواهید داشت. فلذا فقط یک دین الهی وجود دارد و بقیه دین های دیگر سلیقهای و تحریف شده و غیر الهی است و دین الهی فقط اسلام است.
باسمه تعالی
در رابطه با سوالی که مطرح کرده اید باید گفت در یک سالی حضرت عبدالمطلب(ع) وفات کرده و در یک سال دیگری که بنا به بعضی از تواریخ مقارن با وفات آن حضرت عبدالمطلب(ع) بوده، پیامبر(ص) با حضرت خدیجه(س) ازدواج کرده است. این مطلب نه از نظر شرعی و نه از نظر عقلی مشکلی ندارد و اینکه شما فرموده اید به ما گفتهاند محزون باشید، محزون بودن فقط خاص روز وفات پیامبر(ص) و روز شهادت ائمه(ع) می باشد و لاغیر. در آن زمان که چنین چیزی اصلاً نبوده است یعنی هنوز ائمه(ع) نبوده اند و پیامبر هم که زنده بودند.
باسمه تعالی
شما باید قبل از ازدواج تحقیقات لازم را پیرامون ایشان انجام می دادید و در عمل تعهدات ایشان را نسبت به اعتقاداتشان میدیدید. لکن این کار را نکرده اید. الان تنها راهی که پیش روی شماست این است که با حوصله و مدارا در مورد اعتقادات دینی با ایشان صحبت نمایید. البته خودتان نیز باید از معتَقَدات دینی خود آگاهی کامل داشته باشید. برای این منظور می توانید به مباحث توحید، نبوت، امامت و معاد (اینجا) مراجعه کرده و پس از گوش کردن، همسرتان را نیز از این موارد آگاه نمایید.
باسمه تعالی
ما چنین مطلبی را مستند پیدا نکردیم. شما اگر دلیل موثقی به این مطلب دارید به ما هم ارائه دهید.
باسمه تعالی
از یک نظر هر زمانی مقتضیات خود را دارد و انسان باید در زمانی که زندگی میکند به این مقتضیات توجه نماید. گاهی بیماری واگیرداری در جامعه بروز و ظهور می کند و انسان باید در آن زمان طبق دستورات شارع مقدس مراعات همه مسائل بهداشتی و غیره را بنماید. گاهی نیز چنین نیست و هیچ نوع بیمار ای در جامعه به صورت واگیردار وجود ندارد. در چنین زمانی باید انسان به مقتضیات همان زمان عمل نماید. اگر شما در چنین زمانی همان مسئله دانه های برنج را از زمین برداشته و استفاده نمایید و در این زمینه نیت داشته باشید برای شما اتفاقی نخواهد افتاد.
باسمه تعالی
شما باید زندگی شخصی خود را داشته باشید و با مردم معاشرت کنید در حدی که اگر مسئله حرامی پیش آمد، داخل در حرام نشوید. اما اینکه شما با حجاب هستید و دیگران بدحجابند، آنها زندگی خود را داشته و شما زندگی خود را دارید. بنابراین ضمن اینکه در عقیده خود راسخ هستید سعی کنید دیگران را نیز با زبان نرم ارشاد نمایید. فقط در همین حد و بقیه ماجرا یعنی اینکه آنها در آینده چه خواهند شد و خداوند با آنها چه کار خواهد کرد دخالتی ننمایید. اما در مورد تثبیت عقاید باید به سلسله مباحث موسسه (لینک) توجه کنید و سعی کنید از این راه اصول اعتقادات خود را تقویت نمایید.