باسمه تعالی
در جلسه ای که فرمودید (جلسه 76) این مطلب نبود!
باسمه تعالی
قطعاً ضروری می باشد. بلوغ عقلی عبارت است از اینکه شخص مورد نظر آمادگی کامل برای مسئولیت پذیری فردی دیگر که همسر نام دارد را بتواند بر عهده بگیرد و بلوغ جسمی نیز عبارت از این است که فرد به جایی رسیده باشد که احساس و نیاز مسائل زناشویی را کامل درک نموده و بتواند طرفمقابل خود را تامین نماید.
باسمه تعالی
خیر. لکن اگر طبیب حاذقی پیدا شود که بداند چگونه معالجه نماید، در طب سنتی قطعاً دارویی برای این مورد باید وجود داشته باشد.
ما سلسله سند این روایت را بررسی نکرده ایم ولی در بحث طب سنتی (لینک) که روزهای شنبه ایراد میشود این مطلب را بررسی نموده و پاسخ خواهیم داد.
باسمه تعالی
اصولاً از اول خلقت حضرت آدم(ع) تاکنون و مِن بعد این اعمالی که شما نمونه ای از آن را برشمردید اتفاق افتاده و میافتد و خواهد افتاد. ما و شما باید وظیفه شرعی خود را انجام دهیم و مواظب باشیم که عاقبت ما و سرانجام کار ما نیز مانند این افراد نگردد. نمونههای مطلبی که شما فرموده اید اخیراً نیز در مورد فردی که چنین شخصیتی داشت و از آنها رفت اتفاق افتاد. کاش آن شخص نیز از خود اثری اسلامی و خوب که مناسب بود را بر جای گذاشته و اجازه میداد که در صدا و سیما از آن استفاده شود. لکن متأسفانه اعمالی که او نیز انجام داد مانند دیدار با سرکرده گروه منافقین در خارج از کشور و امثال اینها باعث شد که فرصت انجام این کار نیز از او گرفته شود و چیزی از این طریق عاید او نگردد. همانطور شما هم میبینید برخی از این افراد پس از مرگ، مشایعت کنندگان بالای قبر آنها و در هنگام دفن آنها کف می زنند یا ترانه می خوانند و گاهی موزیک پخش میکنند. این سرانجام خوبی برای یک فرد مسلمان و معتقد نیست. بنابراین به خودمان و شما تذکر میدهیم که باید حواسمان جمع باشد که هیچ گاه از مسیر صحیح که همان مسیر قرآن و اهل بیت است جدا نشویم و اگر لحظه ای معصیت مرتکب شدیم بلافاصله استغفار و دوباره به آن مسیر برگردیم.
اما کافر شدن افراد به این است که شخص منکر خداوند شده یا برای او شریک قائل شود و یا منکر پیامبران به ویژه پیامبر خاتم(ص) گشته و یا منکر آنچه که از جانب خداوند بر پیامبر خاتم(ص) نازل شده شود. در چنین صورتی آن شخص کافر می باشد.
باسمه تعالی
1- شما تقریباً درست عمل کرده اید فقط وقتی خمس خود را می دهید، پولی که خمس آن را داده اید، به عنوان مبلغ مخمس برای سال دیگر در نظر گرفته می شود و در سال بعد اگر چنانچه بالاتر از این مبلغ را داشته باشید، فقط آن مقدار بالاتر مشمول خمس می گردد نه اینکه دوباره همه مبلغ را مشمول خمس کنید.
مطلبی که فرموده اید به مسائل مذهبی شما ارتباطی ندارد. این یک بحث سلیقه ای است که شرکای شما مطرح کردهاند. در مسئله خمس همان مورد بالا را اگر به دقت مراعات کنید شامل آنچه که گفته اید در مورد دوم نیز می شود.
2- رجوع نمایید به جلسه هشتم از مبحث خمس (لینک).
3- چون شما ملک مورد نظر را برای مقاصد اقتصادی در نظر دارید و در واقع دارید بر این نحو کار اقتصادی انجام میدهید، پس چه پول باشد و چه ملک باشد مشمول همان مورد اول میشود. لکن شما اگر در حال تهیه منزلی برای استفاده خود هستید و غیر از آن منزل دیگری ندارید و واقعاً می خواهید در آن منزل سکنا گزینید این مطلب از شمول خمس خارج می باشد.
4- اصلا نیازی به این کار نیست. اگر شما در پاسخی که دادیم دقت لازم را بنمایید کاملاً متوجه خواهید شد. اگر باز هم متوجه نشدید به صورت تلفنی یا حضوری با جناب استاد مخملباف تماس گرفته تا توضیحات لازم برای شما بیان شود.
باسمه تعالی
این مطلب پاسخی مفصل دارد لکن مجمل آن به قرار زیر است:
1- زمانی که خود پسر به والدین بگوید که من می خواهم همسری داشته باشم.
2- زمانی که پدر یا مادر از حالات فرزند خود احساس میکند که او نیاز به همسر دارد.
3- اصولاً سنین ۲۵ سال و کمی پایین تر و بعد آن برای پسران فرصت مناسبی برای ازدواج می باشد.
4- در هر صورت پدر و مادر میتوانند از راه های مختلف از جمله حساسیت داشتن پسر خانواده به جنس مخالف و یا وقت گذاری او برای ارتباط داشتن با بعضی از دختران اگر چه به صورت صرفاً یک ملاقات حضوری نیز باشد و امثال این کارها معیارهایی برای آمادگی ازدواج او می باشد.
باسمه تعالی
این کار هیچ گونه مستند شرعی ندارد و انجام این کار اگر صدمه زدن به حیوانات مانند مورچگان باشد خلاف شرع نیز می باشد و نتیجه گرفتن آن شخص بر اثر عمل دیگری بوده است نه این کار که انجام داده، لکن تصور باطل ایشان منتج به این نتیجه برایشان گشته است.
اگر این کار با این نیت انجام شود که دستور شارع مقدس است، بدعت و حرام است.
باسمه تعالی
1- در این رابطه به شما میگوییم که این کار اولاً باعث می شود که زمان مناسب برای معصیت ایجاد نشود و زمانی که قبلاً به معصیت اختصاص پیدا میکرد، یا همه یا بعضی از آن به کار نیک اختصاص پیدا می کند. ثانیاً خود انجام این اعمال و به ویژه استغفار رغبت به معصیت را کم کم از انسان دور می نماید. ثالثا این کار باعث می شود که انسان هر چه بیشتر به خداوند متعال نزدیکتر گردد و نزدیکی به خداوند، دوری از شیاطین و ابلیس را به دنبال دارد.
2- اولاً مطلبی که فرموده اید که به موازات دعا عمل باید انجام داد برای برآورده شدن حاجات می باشد. ثانیاً اگر شما به موازات انجام آن، اعمال واجب خود را به نحو احسن انجام دهید که اینها شامل تحصیل اعتقادات، بجای آوردن نماز به صورت کامل و احیاناً قضای عبادات گذشته و نیز مواظبت بر مسائل عبادی و نیز ترک محرمات، همه اینها زمانی که به درستی انجام پذیرند دیگر فرصتی برای معصیت باقی نمی ماند. البته همان طور که اشاره کردیم فراگیری مسائل اعتقادی و اخلاقیات از السان معصومین -سلام الله علیهم اجمعین- تاثیر بسزایی در این کار دارد. اگر شما بتوانید کلیه فایل های صوتی موجود در موسسه (لینک) که همگی بیان معارف اهل بیت عصمت و طهارت -سلام الله علیهم اجمعین- است را استماع کنید و برای خود زمانی به عنوان مطالعه پیرامون تاریخ اسلام و شیعه و مواردی از این دست قرار دهید، واقعا چه زمانی برای معصیت باقی می ماند؟
باسمه تعالی
قبول نشدن در کنکور چه ارتباطی با اهل بیت(ع) دارد و ارتباط داشتن این دو مسئله با یکدیگر نه عقلی است، نه منطقی و شرعی. پیشنهاد میکنیم هیچگاه به زور و با وعده و وعید کسی را جذب اسلام و تشیع نکنید و بدانید که اهل بیت(ع) و اسلام و تشیع به هیچکس بدهکار نیست و نیازی به ما و امثال ما و امثال کسانی که سعی می کنند کاسه کوزه های خطاهای خود را بر سر اهل بیت(ع) خراب کنند ندارند.
باسمه تعالی
رجوع نمایید به این اینجا . (جلسه 76 از مبحث دعا)