شهادت امام جعفر صادق علیه السلام

مقالات روایات مذهبی اسلامی و کلیپ

شگفتی های آفرینش-حیات-آسمانها
قرآن و مسئله حیات، خارج از جو زمین!

آیا حیات و زندگى مخصوص کره زمین است و تمام کرات جهان بالا غیرمسکونی مى‌باشند؟ تحقیقات اخیر دانشمندان به ما می‌گوید: حیات و زندگى مخصوص به کره زمین نیست و شرایط حیات در بسیارى از کرات آسمانى فراهم است.

در کتاب «حیات در جهان» از انتشارات مجله «لایف» چنین می‌خوانیم: «به طوری که دانمشندان حساب کرده‌اند، فقط در کهکشان ما ممکن است میلیون‌ها ستاره موجود باشد که سیّارات تابع آنها مسکون (قابل سکونت، دارای ساکن یا ساکنان) باشند.»

قرآن مجید مى‌فرماید: وَ مِن آیاتِهِ خَلقُ السّماواتِ وَ الاَرضِ وَ ما بَثَّ فیهِما مِن دابَّة وَ هُوَ عَلى جَمعِهِم إِذا یَشاءُ قَدیرٌ (شورى/۲۹): «از نشانه‌هاى خدا، آفرینش آسمان‌ها و زمین و جنبندگانى است که در آنها پراکنده ساخته و او قدرت دارد هر گاه بخواهد همه را جمع‌آورى نماید.

کلمات «دابة» و «فیهما» صریحاً مى‌گویند جنبندگان و موجودات زنده منحصر به کره زمین نیستند، بلکه در آسمان‌ها و کرات عالم بالا نیز جنبندگان و موجودات زنده‌اى وجود دارد.

البته بعضی چنین فرض‌مى کنند که شرایط حیات در همه جا باید همانند شرایط حیات در کره زمین باشد، در حالى که این یک اشتباه بزرگ است و نیازی نیست شرایط حیات کرات دیگر همانند شرایط زمین باشد.

مثلا فکر کنید اگر ما هرگز حیوانات آبى را ندیده بودیم، شاید یقین پیدا می‌کردیم که ممکن نیست موجودی در آب زندگى کند، چراکه زندگى در درجه اول نیازمند به هواست و هوا (به ظاهر) در آب وجود ندارد و به این ترتیب چون خود ما بیش از چند لحظه نمى‌توانیم در آب بمانیم، خیال می‌کردیم هر موجود زنده‌اى باید چنین باشد!

📖 منبع: قرآن و آخرین پیامبر، ص۱۹۳ (با تصرف و تلخیص)

شگفتی های آفرینش حیات آسمانها

مقالات    شنبه 2 دی 1402

شگفتی های آفرینش-کرات-اعجاز قرآن
مبدأ پیدایش کرات

یکی دیگر از آیات قرآن کریم که جنبه علمی قرآن کریم را نمایان می‌سازد، آیه ۱۱ سوره مبارکه فصلت است: ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَ هِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ - سپس به آسمان توجه نمود در حالى که (به‌صورت) دودى بود، و به آن و زمین گفت از روى اطاعت یا اکراه بیایید (و به قوانین آفرینش تسلیم شوید) آنها هم گفتند از روى اطاعت آمدیم (و سر بر فرمانیم).

نکته مورد بحث در این آیه این است که مبدأ پیدایش آسمان‌ها را چیزى شبیه «دود» معرفى می‌کند. این در حالی است که می‌بینیم دانشمندان مختلف صاحب‌نظر در حوزه نجوم نیز بدون آنکه اعتقادی به کتاب آسمانی قرآن داشته باشند و صرفا با بررسی مشاهدات خود و تحقیقات علمی به عمل آمده، صدها سال بعد از نزول قرآن کریم، همین دود (یا گاز سوزان) را مبدأ پیدایش سیارات معرفی نموده‌اند!

یکی از معروف‌ترین نظریه‌ها، درباره پیدایش منظومه شمسی، نظریه «لاپلاس» است. او در این نظریه می‌گوید خورشید در ابتدا توده عظیمی از گازهای شعله‌ور و سوزانی بوده است که در اثر چرخش به دور خود، قطعاتی از آن جدا شده و این قطعات، خودشان تبدیل به دیگر سیارات منظومه شمسی شده‌اند.

هرچند قسمتهایى از این نظریه مدتى بعد توسط بعضی دانشمندان همچون «مولتون» و «چمبرلین» در اواخر قرن ۱۹ میلادی مورد انتقاد واقع شد، ولی در همه نظریات مطرح شده، پیدایش کرات از یک توده گاز سوزان پذیرفته شده است و این اصل، مسلّم و مورد قبول محافل علمى جهان مى‌باشد.

آیه شریفه بالا نیز صریحاً مى‌گوید: «آسمان‌ها (کرات آسمانى) در آغاز (مانند) دود بودند». توافق این آیه با اکتشافات دانشمندان که چندان از عمر آنها نمى‌گذرد، نشانه دیگرى از اعجاز علمى قرآن می‌باشد.

📖 منبع: قرآن و آخرین پیامبر، ص۱۸۸، به نقل از کتاب «نجوم بی‌تلسکوپ» (با تصرف و تلخیص)

شگفتی های آفرینش کرات اعجاز قرآن

مقالات    شنبه 25 آذر 1402

سلامت و درمان-هلو
خواص هلو

- دارای ویتامینهای B و C می‌باشد.
- پوست آن دارای کاروتن (مولد ویتامین A) می‌باشد.
- آب هلو خوشگوار و ملین است.
- هلو دارای آهن است و برای کبد مفید می‌باشد.
- به دلیل داشتن برم، باعث خوش‌رنگ نمودن چهره می‌گردد.
- ماسک هلو چهره را گلگون و سرخ و سفید می‌کند.

📖 منبع: اعجاز خوراکی‌ها، ص۲۰۹

سلامت و درمان هلو

مقالات    سه‌شنبه 21 آذر 1402

سلامت و درمان-زنجبیل
خواص زنجبیل

- اشتها را زیاد می‌کند.
- ضدعفونی کننده معده و روده‌ها و دافع بلغم می‌باشد.
- سموم بدن را خارج می‌کند و به همین دلیل برای رماتیسم و پادرد مفید می‌باشد.
- تحریک‌کننده غدد عرق است.

📖 منبع: اعجاز خوراکی‌ها، ص۲۱۰

سلامت و درمان زنجبیل

مقالات    سه‌شنبه 14 آذر 1402

شگفتی های آفرینش-ماه
رد پای ماه در تولید برق، کشتی‌رانی و ...

سوره ابراهیم(ع)، آیه ۳۳: وَ سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمسَ وَ القَمَرَ دَائِبَينِ - خورشيد و ماه را كه با برنامه منظمی در كارند به تسخير (خدمت) شما درآورد

در حال بیان خدمات کره ماه به زمین و زمینیان بودیم که به پدیده جزر و مد (که ناشی از نیروی جاذبه ماه بود) رسیدیم و اولین فایده این پدیده که آبیاری سواحل بود را با هم مرور کردیم. حال می‌خواهیم به دیگر آثار ارزشمند این پدیده بپردازیم:

فایده دوم تولید نیروى برق است، زیرا با بستن سدهایى در برابر مد دریا (بالا رفتن سطح آب)، آب در پشت آنها ذخیره مى‌گردد و به هنگام جزر (پایین آمدن سطح آب) توربینهایى را مى‌توان به‌وسیله همین آبها به کار انداخت و برق فراوانى به‌دست آورد.

فایده سوم بالا آمدن آب دریا، کمک مؤثرى است که به کشتى‌ها براى نزدیک شدن به سواحل کم‌عمق می‌کند و به این ترتیب بسیارى از سواحلى که در حال عادى قابل استفاده براى کشتى‌ها نیستند، قابل استفاده مى‌شوند.

فایده چهارم: جزر و مد، آب دریاها را به‌گونه‌اى یکنواخت و دائمى به هم مى‌زند و حرارت آنها را تعدیل و مواد ترکیبى را به‌صورت تقریباً یکنواختى در دریاها نگه می‌دارد و اثر قابل ملاحظه‌اى در راندن ماهى‌ها به‌سوى سواحل و قرار دادن آنها در دسترس انسان‌ها دارد.

اینها قسمتى از خدماتى است که این نیروى محرک عظیم و دائمى به جهان انسانیت مى‌کند و در واقع این نیرو مسخر انسان و در خدمت اوست و اگر بشر توانایی بیشترى براى استفاده از آن پیدا نماید، مسلماً در آینده استفاده‌هاى فراوان‌ترى از آن خواهد برد.

آری، ماه خدمتگذاری است که هزاران سال است از راهی بسیار دور و به فرمان آفریدگار هستی هر صبح و شام بشریت را از منافع وجودی خود بهره‌مند می‌کند، تا شاید آنها متذکر شوند و از خود سوال کنند، این خدمت و این خدمتگذار برای چیست؟ آیا برای این است که بشر تنها به خواسته‌های دل خود مشغول و در پی برآورده ساختن آنها باشد؟ آیا این احتمال وجود ندارد که پروردگار ماه‌آفرین نیز از او خواسته‌هایی داشته باشد؟ آیا هدفی در کار نیست؟!

همچنین بخوانید:

تقویمی طبیعی به نام «ماه»!
ماه و پدیده ارزشمند جزر و مد
آبیاری سواحل دریاها توسط ماه!

📖 منبع: قرآن و آخرین پیامبر، ص۱۸۱ (با تصرف)

شگفتی های آفرینش ماه

مقالات    شنبه 11 آذر 1402

سلامت و روان-خیار-خیار چنبر
خواص خیار

- ادرار را زیاد می‌کند و تب‌های صفراوی و یرقان را درمان می‌نماید
- آب خیار برای رفع یرقان (زردی) بسیار مفید است
- به دلیل داشتن سلولز فراوان خیار، آب آن ملین خوبی است
- جوشانده پوست خیار هم دافع یرقان می‌باشد
- تخم خیار بسیار مناسب برای درمان مرض قند و امراض کبدی است.
- استعمال آب خیار، خارش را رفع می‌نماید
- آب خیار پوست بدن را نرم می‌کند (برای این کار بهتر است ورقه‌های خیار را به مدت یک ربع روی پوست صورت گذاشت)
- خیارهای وحشی به دلیل سلولز کم، خاصیت مسهلی دارد و خیارهای آذربایجان (مخصوصا میانه) دارای قند بیشتری بوده و خیارشور آن بهتر است.
- خیار چنبر دارای اشعه رادیواکتیو می‌باشد. به همین دلیل باعث عود کردن امراض نهانی می‌شود. آب خیار چنبر صورت را نرم و لطیف و شفاف می‌نماید.

📖 منبع: اعجاز خوراکی‌ها، ص۲۰۶

سلامت و روان خیار خیار چنبر

مقالات    دوشنبه 6 آذر 1402

شگفتی های آفرینش-ماه
آبیاری سواحل دریاها توسط ماه!

سوره ابراهیم(ع)، آیه ۳۳: وَ سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمسَ وَ القَمَرَ دَائِبَينِ - خورشيد و ماه را كه با برنامه منظمی در كارند به تسخير (خدمت) شما درآورد

چنانچه هفته گذشته اشاره شد (اینجا)، نیروی جاذبه کره ماه هر روز آب‌های آزاد کره زمین را به سمت خود می‌شکد و در اثر این نیروی جاذبه، پدیده جزر و مد به وقوع می‌پیوندد. پدیده‌ای که آثار سودمندی برای زندگی انسان و سایر موجودات با خود به ارمغان می‌آورد.

نخستین فایده جزر و مد، آبیارى بسیارى از سواحل دریاها و اقیانوسهاست. به این ترتیب که: در تمام نقاطى که رودخانه‌هاى آب شیرین به دریا مى‌ریزند، بر اثر همین جزر و مد در هر شبانه روز دو بار آب این رودخانه‌ها تا شعاع وسیعى چندین متر بالا مى‌آیند، زیرا مد آب دریا، آب‌هاى رودخانه را عقب مى‌راند و به همان نسبت آب در سطح وسیعى روى هم متراکم مى‌گردد، و بر زمینهاى مجاور کاملا مسلّط می‌شود.

در همین خوزستان ما نخلستان‌هاى بسیار وسیع و گسترده با میلیونها نخل به همین وسیله آبیارى مى‌شوند. نهرهاى کوچکى که در کنار رودخانه‌هاى عظیم کنده شده در یک منطقه وسیع پر از آب شیرین مى‌گردد و این نهرها که بر زمینهاى مجاور کاملا مسلّط هستند، بهترین و کم‌خرج‌ترین وسیله آبیارى دائمى براى این زمینها محسوب مى‌شوند. حتى با سدهاى مخصوصى مى‌توان این آب‌ها را ذخیره کرد و از بازگشت آنها به‌سوى شط اصلى جلوگیرى به عمل آورد.

این خاصیت در هزاران نهر عظیم که به دریاها و اقیانوسهاى روى زمین می‌ریزند وجود دارد و یک عامل مهم آبیارى محسوب مى‌گردد.

همچنین بخوانید:
ماه و پدیده ارزشمند جزر و مد

📖 منبع: قرآن و آخرین پیامبر، ص۱۸۰

شگفتی های آفرینش ماه

مقالات    شنبه 4 آذر 1402

سلامت و روان-گلابی
خواص گلابی

- مُلیّن است و آب آن مسهل قوی است.
- باعث ازدیاد ادرار می‌شود.
- سرشار از ویتامین‌های B و C و کمی A می‌باشد.
- پوست آن سرشار از ویتامین‌ها و دیاستازهای مختلف است (دیاستاز نوعی از آنزیم‌های هضم‌کننده‌ قند می‌باشد).
- به دلیل داشتن مقداری منگنز، دیاستازهای انسان را تقویت می‌کند.
- گلابی رشت (به نام خوج) دارای سلولز بیشتر بوده و خاصیت مسهلی بیشتری دارد و کمی سفت است، اما مربای آن بسیار خوش‌طعم و گوارا و سهل‌الهضم است.

📖 منبع: اعجاز خوراکی‌ها، ص۲۰۹

سلامت و روان گلابی

مقالات    دوشنبه 29 آبان 1402

شگفتی های آفرینش-ماه-جزر و مد
ماه و پدیده ارزشمند جزر و مد

ماه غیر از روشنایی شب و نمایش تاریخ، خدمت بزرگ دیگرى نیز به ما زمینیان مى‌کند و آن ایجاد یک نیروى محرّک عظیم به نام «جزر و مد» است.

جزر یعنی پایین رفتن و مد یعنی بالا رفتن سطح آب دریا که این پدیده در اثر نیروی جاذبه ماه رخ می‌دهد. هرچند جاذبه خورشید نیز در این پدیده بی‌تاثیر نیست، اما به‌دلیل فاصله بسیار زیاد خورشید از زمین، تاثیر جزر و مد خورشید بر زمین به اندازه ماه قابل ملاحظه نیست.

مطابق قانون جاذبه عمومى، ماه و زمین یکدیگر را جذب مى‌کنند. بنابراین بخش‌هایی از زمین که در مقابل ماه واقع می‌شوند، بیشتر از نقاط دیگر در معرض جاذبه ماه قرار می‌گیرند و به همین دلیل، این بخش‌های زمین قدری به‌سوی ماه کشیده می‌شود. این کشیده شدن به سمت ماه، در خشکی‌ها به ‌دلیل استحکام ساختار زمین کمتر حس می‌شود، اما در دریاها (به‌ویژه دریاهای آزاد) به دلیل سیال بودن آب و لغزنده بودن آن، کاملا مشهود و قابل ملاحظه است. بنابراین، این آب‌ها به سمت ماه دچار برآمدگی می‌شوند.

در اثر این خیزش آب‌ها به سمت ماه، سطح آب نقاط ساحلى پائین رفته و بر وسعت سواحل افزوده می‌‌شود و این وضعیت ادامه پیدا می‌کند تا آنکه ماه حرکت کند و به سمت بخش دیگری از زمین برود. این اتفاق هر روز در کره زمین تکرار می‌شود و دستاوردهای جالب و ارزشمندی را برای انسان به ارمغان می‌آورد که به یاری خداوند متعال، هفته آینده با این دستاوردها آشنا خواهیم شد. دستاوردهایی که با پیشرفت علم و تکنولوژی، افزایش نیز یافته است!

همچنین بخوانید: 
تقویمی طبیعی به نام «ماه»!

شگفتی های آفرینش ماه جزر و مد

مقالات    یکشنبه 28 آبان 1402

سلامت و روان-توت فرنگی
خواص توت فرنگی

- میوه ای مقوی و مغذی 
- به جهت داشتن مقداری ید، مفید جهت بهبود ترشح غده تیروئید و درمان هیجان 
- طولانی کننده عمر
- جلوگیری از بروز سرطان و گرفتگی رگ‌ها
- خوردن آن در ماه‌های اول بارداری مفید است
- افزایش‌ دهنده اشتها و ادرار (دم‌کرده برگ توت نیز افزایش دهنده شیر و ادرار است)
- درمان کننده نقرس و سنگ‌های مثانه

📖 منبع: اعجاز خوراکی‌ها، ص۲۰۲

سلامت و روان توت فرنگی

مقالات    دوشنبه 22 آبان 1402

شگفتی های آفرینش-ماه
تقویمی طبیعی به نام «ماه»!

سوره ابراهیم(ع)، آیه ۳۳: وَ سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمسَ وَ القَمَرَ دَائِبَينِ - خورشيد و ماه را كه با برنامه منظمی در كارند به تسخير (خدمت) شما درآورد

نظام زندگى اجتماعى انسان‌ها قبل از هر چیز نیازمند به یک نظام تاریخى براى حفظ حوادث سال و ماه، و همچنین کلیه تعهداتى که جنبه زمانى دارد، مى‌باشد. تاریخهاى قراردادى اجتماعى که بر پایه یک میزان طبیعى استوار نباشد نه عمومیت پیدا می‌کند و نه زیاد قابل اعتماد است، اما اگر پاى یک تقویم طبیعى به میان آید، کار بسیار آسان‌تر و قابل اعتمادتر و عمومى‌تر می‌شود.

همانطور که مقدار شبانه‌روز که یک واحد کوچک تاریخى است بر مقیاس یک عامل طبیعى یعنى حرکت کره زمین به دور خود تعیین مى‌گردد، ماه و سال هم باید متکى به چنین عاملى باشند. به این ترتیب حرکت ماه به دور کره زمین یک واحد بزرگ‌تر (ماه) و حرکت زمین به دور خورشید واحدى عظیمتر (سال) را تشکیل می‌دهد. بدین ترتیب ماه همانند تقویمی طبیعى در دسترس عموم مردم قرار گرفته که هر کسی با نگاه به آسمان می‌تواند آن را بخواند و آغاز و انجام ماه را با رؤیت هلال تعیین نماید.

قابل توجه اینکه بر اثر تغییر وضع مقابله زمین و ماه و خورشید، قیافه ماه هر شب در آسمان به گونه خاصى غیر از شب قبل یا بعد است، به‌طوریکه دو شب در تمام ماه وضع و قیافه ماه در آسمان یکسان نخواهد بود! به این ترتیب مى‌توان از شکل ماه با این تغییرات تدریجى به‌عنوان یک «روزشمار» نیز استفاده کرد و روزهاى ماه را هم از شکل ماه به دست آورد!

ممکن است این مسائل در بدو نظر آسان و کوچک جلوه کند، ولى اگر چشم از وضع موجود برداریم و خود را در محیطى فرض کنیم که خورشید و ماهى در آن در گردش نباشد و یک تقویم طبیعى در اختیار ما قرار نگیرد، آنگاه خواهیم دید که چه بی‌نظمی و هرج و مرجی در زندگى ما پدید خواهد آمد.

📖 منبع: قرآن و آخرین پیامبر، ص۱۷۶ (با تصرف و تلخیص)

شگفتی های آفرینش ماه

مقالات    شنبه 20 آبان 1402

سلامت و روان-تخمه آفتابگردان
خواص تخمه آفتاب گردان

- درمان سرفه و نرم‌کننده اخلاط
- برطرف‌کننده گال (نوعی بیماری پوستی)
- تقویت‌کننده اعصاب
- تقویت‌کننده میل جنسی
- تحریک‌کننده عواطف

📖 منبع: اعجاز خوراکی‌ها، ص۲۰۳

سلامت و روان تخمه آفتابگردان

مقالات    دوشنبه 15 آبان 1402

شگفتی های آفرینش-ماه
ماه، فانوس شب

مجددا به آیه ۳۳ سوره مبارکه ابراهیم(ع) برمی‌گردیم: وَ سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمسَ وَ القَمَرَ دَائِبَينِ - خورشيد و ماه را كه با برنامه منظمی در كارند به تسخير شما درآورد

ماه تقریباً در مدت ۲۷ روز و ۷ ساعت یک مرتبه به دور زمین گردش مى‌کند، اما چون در این مدت زمین هم در مدار خود دور آفتاب می‌گردد، براى اینکه ماه به وضع اول خود در مقابل زمین برسد ۲۹ روز و ۱۲ ساعت طول مى‌کشد.

این حقیقت مطلب است، اما از نظر وضع ظاهرى آنچه از مجموع حرکت زمین به دور خود و حرکت ماه به دور زمین به چشم می‌خورد این است که ماه در هر ۲۴ ساعت و ۵۰ دقیقه یک بار به دور زمین مى‌گردد. یعنى هر شب ۵۰ دقیقه دیرتر از شب گذشته طلوع مى‌کند.

چنانچه پیش‌تر گفتیم، طبق آنچه از آیات قرآن برمى‌آید، «تسخیر» کردن چیزى به معنى فرمانبردارى و خدمت‌گزارى موضوع تسخیر شده نسبت به تسخیر کننده است. حال می‌خواهیم با نخستین خدمت آئینه آسمانی نور خورشید یعنی ماه بپردازیم. ماه با وضع خاص خود خدمات گران‌بهایى نسبت به موجودات زمینى انجام می‌دهد که هر یک از دیگری جالب‌تر است.

اگر تعجب نکنید درست نیمى از تمام شب‌ها در هر ماه به‌وسیله نور ماه روشن است. این نور افشانى لطیف و خیالانگیز گرچه الهام‌بخش قسمت زیادى از افکار شاعرانه و ریزهکاری‌هاى شعرى و ادبى است، ولى از این نظر فعلا براى ما مطرح نیست، این چراغ طبیعى قسمت قابل توجهى از نیاز ما را به نور در شب‌ها، به‌خصوص در سفرهاى شبانه برطرف مى‌سازد و از این نظر همانند خدمتکار فانوس به‌دستى تقریباً همه شب آماده خدمت به ماست.

📖 منبع: قرآن و آخرین پیامبر، ص۱۷۵

شگفتی های آفرینش ماه

مقالات    شنبه 13 آبان 1402

سلامت و درمان-پسته-تره-سبزی
خواص پسته و تره‌تیزک

خواص پسته
- پسته خام مناسب برای درمان اسهال و ضدعفونی است.
- پسته رسیده بسیار مقوی و داروی کم‌خونی و درمان ضعف مفرط می‌باشد.
- زیاد خوردن پسته سبب یبوست و نفخ می‌شود.

📖 منبع: اعجاز خوراکی‌ها، ص۲۰۱

خواص تره‌تیزک (سبزی شاهی) و انواع دیگر آن همچون بولاغ اوتی (تره‌تیزک آبی)
- سرشار از ید، آهن، فسفر و ویتامین ث
- افزایش‌دهنده ادرار
- جلوگیری از ابتلا به بیماری قندی
- مفید در بیماری قلبی و امراض جلدی
- کاهش‌دهنده فشار خون
- مفید در درمان انواع عفونت‌ها

📖 منبع: کتاب اعجاز خوراکی‌ها، ص۲۰۳

سلامت و درمان پسته تره سبزی

مقالات    دوشنبه 8 آبان 1402

شگفتی های آفرینش-خورشید-میکروب
خورشید و مبارزه با میکروب‌هاى بیماری‌زا

نور آفتاب به‌خاطر داشتن اشعه مافوق بنفش، نقش «بهداشتى» و «درمانى» فوق‌العاده مهمى در صحنه زندگى و حیات دارد. راستى اگر آفتاب از انجام این نقش مهم خود سر باز مى‌زد چه می‌شد؟ هیچ، دنیا تبدیل به یک بیمارستان بزرگ مى‌گردید که در میان آن موجوداتى ناتوان و بیمارگونه در میان مرگ و زندگى دست‌وپا می‌زدند!

بنابراین نور آفتاب هم چراغ ماست، هم میزبان ما، هم گرم‌کننده بستر ما، هم آبیارى‌کننده، هم غذادهنده، هم طبیب و هم داروى ما. (قرآن و آخرین پیامبر، ص۱۷۵)

قبلا گفته شد:

خورشید در تسخیر بشریت
خورشید، عامل اصلى وزش بادها
خورشید و تبخیر آب

نتیجه‌گیری:
در هفته‌های اخیر صحبت از خورشید و ثمرات و برکات آن کردیم و با آثار این نعمت بزرگ الهی بر زندگی خود و موجودات عالم بیشتر آشنا شدیم. شاید بعدها دوباره به زوایای دیگری از این پدیده شگفت‌آور بپردازیم، اما آنچه جای تأمل دارد این است که این خورشید باعظمت، تنها یکی از نعمات بی‌شمار خداوندی است که بدون آنکه ما از خدا خواسته باشیم در اختیارمان قرار گرفته است. اما چرا؟

چرا کره‌ای نورانی و گرمابخش به این عظمت باید برای ما بسوزد و زمین ما را بیفروزد؟ آیا واقعا خالقی که ابعاد و حرارت خورشید را تعیین و فاصله آن از زمین را دقیق اندازه‌گیری کرده تا نور و گرمای آن سرد و سلامت به زمینیان برسد، برای ادامه کار برنامه‌ای نداشته؟!

همانطور که پیش‌تر گفتیم، طبق آیه ۳۳ سوره ابراهیم(ع)، خالق خورشید آن را در «خدمت» ما گذاشته و ما هم داریم از خدمات آن بهره‌مند می‌شویم. اما باید از خود بپرسیم، آیا واقعا هر کسی شایستگی برخورداری از چنین خدمت و خدمتگزاری را دارد؟ آیا انسان نباید لحظه‌ای به فکر فرو رود که این خدمات برای چیست؟ که فقط بخوریم و بیاشامیم؟!

اگر دولت‌ها آزمایشگاه‌های بزرگ علمی آن هم با تجهیزات متعدد و گران‌قیمت را برای محققان خود تدارک می‌بینند، قطعا انتظار دست‌آورد و اختراع و اکتشافی از آنها دارند و بی‌جهت این امکانات را برای آنها گرد نیاورده‌اند.

دنیا نیز آزمایشگاه ماست و خورشید هم یکی از تجهیزات آزمایشگاهی... فراموش نکنیم که روزی از ما درباره تمام این امکانات و تجهیزات سؤال خواهد شد. روز بررسی «دست‌آوردها»...

شگفتی های آفرینش خورشید میکروب

مقالات    شنبه 6 آبان 1402

سلامت و درمان-زیره-شاه تره
خواص زیره و شاه‌تره

خواص زیره
دانه زیره معطر و خوش‌بو و ضدعفونی کننده است. برای تصفیه معده مفید بوده و عفونت‌های معده را از بین می‌‌برد. همچنین موجب تسکین دردهای معده می‌شود. دانه و ریشه زیره نیز موجب از بین رفتن نفخ شکم بوده و ضدتشنج است و ادرار را زیاد می‌کند.

📖 منبع: اعجاز خوراکی‌ها، ص۲۰۴ (با تلخیص و تصرف)

خواص شاه‌تره
شاه‌تره یکی از سبزی‌های معمولی است که رگ‌های بدن را نرم و شخص را جوان می‌نماید. درمان کننده گرفتگی رگ‌ها و عوارض کبدی بوده و خون را تصفیه می‌کند و برای دل‌درد نیز مفید است.

📖منبع: اعجاز خوراکی‌ها، ص۲۰۵

سلامت و درمان زیره شاه تره

مقالات    دوشنبه 1 آبان 1402

شگفتی های آفرینش-خورشید-آب
خورشید و تبخیر آب

در ادامه بیان خدمات خورشید [خورشید در تسخیر بشریت و خورشید، عامل اصلى وزش بادها]، این هفته به تاثیر مستقیم آن بر روی مسئله پیدایش بخار آب و رطوبت هوا می‌پردازیم. اگر بخار آب به‌صورت عادلانه‌اى سراسر زمین تقسیم نشود، زندگى حیوانات و گیاهان به مخاطره مى‌افتد. قسمتى از این بخارات در لابه‌لاى امواج هوا نقش یک وسلیه آبیارى نامرئى دائمى را بازى می‌کند، و قسمت دیگر به‌صورت «ابرهاى باران‌زا» آشکار می‌گردد.

درجه رطوبت هوا اگر از میزان معینى پائینتر بیاید پوست بدن ما می‌خشکد، تنفس براى ما مشکل می‌شود، برگ‌هاى درختان همه پژمرده شده و تدریجاً مى‌خشکند و خلاصه آثار زندگى تدریجاً از روى صفحه زمین برچیده مى‌شود.

آیا عامل اصلى تبخیر آب چیزى جز تابش آفتاب مى‌باشد؟ جالب توجه اینکه تابش آفتاب هم عمل «تبخیر» را انجام می‌دهد و هم عمل «تصفیه» را، زیرا می‌دانیم آب دریاها داراى املاحى است که با وجود آنها نه قابل شرب انسان و حیوان است و نه قابل استفاده گیاه، ولى این آب‌ها ضمن تبخیر تصفیه شده و از هر نظر قابل استفاده می‌گردند.

📖 منبع: قرآن و آخرین پیامبر، ص۱۷۴

شگفتی های آفرینش خورشید آب

مقالات    شنبه 29 مهر 1402

شگفتی های آفرینش-ماهی
ماهیان خاک‌زی!!

ماهی ریه‌دار آفریقایی که نامش Protopterus annectens است، قادر است در زمان خشکسالی شدید خود را در لایه‌ای از آب دهان و الیاف که از دهانش خارج می‌شود، بپیچد و مومیایی کند!

شگفتی های آفرینش ماهی

مقالات    سه‌شنبه 25 مهر 1402

شگفتی های آفرینش-خورشید-باد
خورشید، عامل اصلى وزش بادها

پیش‌تر (اینجا) گفتیم «تسخیر» کردن چیزى، به معنى فرمانبردارى و خدمت‌گزارى موضوع تسخیر شده نسبت به تسخیر کننده است و اینکه قرآن کریم در آیه ۳۳ سوره ابراهیم(ع) خورشید را مسخر انسان معرفی نموده از همین جهت است.

یکی دیگر از خدمات خورشید به انسان (و سایر موجودات)، ایجاد پدیده «وزش باد» است. وزش بادها برکات زیادى با خود مى‌آورد. وسیله حرکت ابرها، نزول باران، تلقیح و بارور ساختن گیاهان، تلطیف هوا، تعدیل حرارت و برودت در سرتاسر کره زمین مى‌باشد.

اگر باد نمی‌وزید، هرگز بارانى بر زمینهاى خشک نمی‌بارید، بیشتر گیاهان عقیم مى‌ماندند، میوه بسیار کم بود، مناطق استوایى در گرما می‌سوخت و مناطق قطبى و حتى نقاطى از مناطق معتدله هرگز قابل سکونت نبودند. هواى مجاور ما خفقان‌آور مى‌شد و موجودات زنده براى تنفس خود دچار زحمت می‌شدند. ولى همه این مشکلات عظیم با وزش نسیمى حل مى‌شود.

نکته قابل توجه این است که بدانیم عامل اصلى پیدایش این تمّوج پر برکت هوا، «اختلاف درجه حرارت» در نقاط مختلف روى زمین است و اگر مى‌بینیم دائماً بادهایى از دو قطب شمال و جنوب زمین به‌سوى استوا و از استوا به‌سوى قطبین در حرکتند، از همین جهت است. این اختلاف درجه حرارت معلول تابش آفتاب بر مناطق مختلف است. بنابراین اگر آفتابى نبود، قسمت مهمى از وزش بادها محو و نابود می‌شد.

همچنین بخوانید: خورشید در تسخیر بشریت

📖 منبع: قرآن و آخرین پیامبر، ص۱۷۳

شگفتی های آفرینش خورشید باد

مقالات    یکشنبه 23 مهر 1402

شگفتی های آفرینش-خورشید
خورشید در تسخیر بشریت

“وَ سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمسَ وَ القَمَرَ دَائِبَينِ” خورشيد و ماه را كه با برنامه منظمی در كارند به تسخير شما درآورد - آیه 33 سوره ابراهیم(ع)

«تسخیر» کردن چیزى، به معنى فرمانبردارى و خدمت‌گزارى موضوع تسخیر شده نسبت به تسخیر کننده است. یکی از خدمات چراغ بزرگ منظومه‌مان یعنی «خورشید» به عنوان یک منبع نور عظیم است و نور یکی از مهمترین ملزومات حیات و زندگى است و همچنین تولید سخاوتمندانه گرما و حرارت است.

شگفتی های آفرینش خورشید

مقالات    شنبه 15 مهر 1402

نمایش 3 از 5