- مصرف سبزیجات (جعفری، ترخون، مرزه، پونه، نعنا، آویشن، ریحان، کاهو بدون سس)، میوهجات (گلابی رسیده شیرین، لیموشیرین، میوه شاهبلوط (فندق کوهی)، خوردن سیب قرمز رسیده شیرین معطر طبیعی)
- مصرف کدو حلوایی و تخمه خام کدو
- مصرف روغن زیتون طبیعی یا زیتون خوراکی
- خوردن غلات (گندم، جو، ذرت، برنج) و سبوسها (سبوس گندم، سبوس جو، سبوس برنج)
- ماست شیرین کمچرب
- مغز خام بادام درختی شیرین
- ورزشهای مناسب و نرمشهای مفید در هوای آزاد حیاط منزل یا پارک
- مصرف گلاب طبیعی
📖 منبع: آرشیو موضوعی وبلاگ طب المعصومین(ع)، مقاله «درمان تعدادی از بیماریهای اعصاب و روان»
مقالات سهشنبه 19 تیر 1403
دو مورد از بزرگترین مواهب پروردگار مهربان به انسانها، نعمت بینایی و نعمت شنوایی است. در این بخش از فرمایشات امام صادق(ع) به اهمیت و کارایی این دو نعمت بزرگ اشاره شده است:
«اى مفضّل! در حال كسى كه از داشتن ديده محروم است، انديشه كن. بنگر كه چگونه در كارش نارسايى پديد مىآيد. اين شخص قدمگاهش را نمىشناسد، مقابلش را نمىبيند، رنگها را از هم باز نمىشناسد، زشت و زيبا را تفاوت نمىدهد. اگر ناگاه بر گودالى مشرف شود آن را نمىبيند، اگر دشمنى به او هجوم برد نمىشناسدش. بهدرستى توان كتابت و تجارت و صياغت (زرگرى، ريختهگرى) ندارد...
همچنين كسى كه نمىشنود، نارسايى بسيار در كارش پديد مىآيد. روح و لذت گفت و شنود و محاوره را از دست مىدهد، از نغمههاى دلربا و الحان آرامشبخش محروم است، براى مردم گفتوگو با او بسيار دشوار و ملالآور مىشود. بهدرستى از اخبار مردم ديگر آگاه نمىشود...» (شگفتیهای آفرینش (ترجمه نجفعلی میرزایی بر توحید مفضل)، ص۵۷ (با تصرف))
اینکه دلیل عدم برخورداری بعضی افراد در دنیا از این دو حس چیست و معامله پروردگار با این بندگان چگونه خواهد بود، سوالی است که مفضل نیز در ادامه از حضرت پرسیده است و هفته بعد انشاءالله به آن خواهیم پرداخت، اما اکنون که بسیاری از ما خوانندگان یا شنوندگان این متن به لطف خدای مهربان از این دو نعمت بزرگ برخورداریم، آیا درنگ و اندیشه کردهایم که عمل ما در قبال این دو چگونه بوده است؟
اگر هر یک از ما از بینایی یا شنوایی محروم بودیم و به ما میگفتند، بینایی یا شنواییات را برمیگردانیم، به شرط آنکه بهوسیله آنها مرتکب معصیت خالق خود نشوی، آیا کسی بود که این شرط را در قبال این برخورداری عظیم نپذیرد؟! مسلما خیر. اما حال که بدون قول و قراری و شرط و شروطی متنعم به این نعم الهی شدهایم، چه نیکوست قدردان آنها بوده و این دو عضو ارزشمند را در طاعت آفریدگار مهربان به کار بندیم...
مقالات شنبه 16 تیر 1403
«استرس» یعنی نگرانی مستمر، یعنی احساس تنش و فشار روانی که با علائمی خود را نشان میدهد:
احساس اضطراب، بیقراری، ضربگرفتن انگشتان، تکاندادن زیاد دست و پا، حملات وحشتزدگی، احساس خُردشدگی، نداشتن انرژی، پُرخوری یا کمخوری.
استرس آثار سوئی برجای میگذارد و میتواند موجب پیدایش بیماریهایی مانند بیماریهای پوستی، کاهش باروری، میگرن، مشکلات گوارشی، اختلال در خواب، ضعف سیستم ایمنی و... شود.
بعضی علل ایجاد استرس:
- درگیری ذهنی و فشار روانی
- مصرف زیاد گوشت قرمز (مخصوصا گوشت گاو) و غذاهای سرخ شده
- مصرف شیرینیجات غیرطبیعی
- کمبود ویتامین B و پتاسیم و منیزیم
- اشتغال به مشاغل استرسزا مانند رانندگی، صندوقداری بانک، کارهای مدیریتی و...
- پوشیدن لباس و کفشتنگ
- زیاد بودن گرمای محیط یا گرمای هوا
📖 منبع: آرشیو موضوعی وبلاگ طب المعصومین(ع)، مقاله «درمان تعدادی از بیماریهای اعصاب و روان»
مقالات دوشنبه 11 تیر 1403
کمک نکنیم
وقتی بچهای یکساله زمین میخورد، به دور و برش نگاه میکند. اگر کسی به کمکش بیاید و در حمایت از او زمین و زمان را لعنت کند، مردانهپروری مدفون میشود؛ ولی اگر پدر و مادر در هر جایی که هستند - در صورتی که شدت جراحت زیاد نباشد - خودشان را پنهان کنند و کودک کسی را نبیند، بلند میشود و خودش را میتکاند و دیگر گریه نمیکند. یاری نکردن به معنای بیرحمی نیست. بیرحمی در یاری دادن دائم کودک است. شما گاهی به اسم محبت، خدمت و حمایت، وابستهپروری را رواج داده و به فرزند خیانت میکنید! کودک ما در خطرها، مهارت و هوشمندیهایش پرورش پیدا میکند و در آرامش به مهارتی نمیرسد.
محبت زیاد نکنیم
وقتی کودک در خانواده هرچه بخواهد والدین به او بدهند و هیچ صبر، رنج و سختی را برای به دست آوردن، تحمل نکند، زودرنج و پرتوقع شده و در مواجهه با ناکامیها نیز زود ناامید میشود، زیرا والدین از کودکی تابآوری او را تقویت نکردهاند. به همین خاطر مثلا در محیطی بیرون از خانواده مانند مدرسه نیز اگر درخواستی داشته باشد و سریع دریافت نکند، زود رنجیدهخاطر میشود. انسانهای موفق نهتنها از مشکلات فرار نمیکنند، بلکه مشکلات را میپذیرند.
ارسال شده توسط خانم رقیه پاشازاده (با تصرف و تلخیص)
مقالات یکشنبه 10 تیر 1403
در ادامه، امام صادق(ع) به موضوع «تاثیر نور بر دیدن» و «تاثیر مولکولهای هوا بر شنیدن» اشاره میکنند. گرچه هر دو موضوع تا مدتها مورد بحث دانشمندان در اعصار مختلف بودهاند، اما واسطهگری هوا در مسئله شنوایی، موضوعی است که تنها چهار قرن است به صورت علمی ثابت شده است!!
انتقال صوت از مبدأ آن تا گوش انسان (و سایر موجودات) فرآیند جالبی دارد و در اثر ارتعاش و برخورد دومینو وار ملکولهای هوا به یکدیگر پدید میآید. رابرت بویل دانشمند انگلیسی (درگذشته ۱۶۹۱ میلادی) نخستین کسی است که توانست با آزمایشی علمی ثابت کند صدا بدون وساطت هوا و در خلأ به گوش هیچ مستمعی نخواهد رسید! غافل از اینکه آنچه او از اکتشاف آن به هیجان آمده بود، ۹ قرن پیش از او برای امام ششم شیعیان مکشوف بوده است، آن هم بدون هیچگونه آزمایشی و ادواتی!
اینک فرمایش آن حضرت در این باره را با هم مرور میکنیم:
«بنگر كه چگونه تقدير شده كه هر كدام (حواس پنجگانه) چيزى را دريابند. براى هر حس، محسوسى است و هر محسوس، حسى دارد كه آن را ادراك مىكند. با اين همه، چيزهايى در ميان حس و محسوس قرار گرفته كه تنها از طريق آنها، حس صورت مىپذيرد، مانند نور و هوا. اگر نورى كه رنگ و صورت را براى ديده عيان كند نبود، ديده آن را ادراك نمىكرد و نمىديد. اگر هوايى نبود كه صدا را به گوش برساند، گوش نيز آن را ادراك نمىنمود. آیا بر کسی که نیک تامل کند و بیندیشد در آنچه که شرح دادم مانند آفرينش حواس و محسوسات و رابطه آنها و نيز ديگر لوازم ادراك و حس، پوشیده میماند که اينها جز نتیجه عمل و تقدیر خداوند لطیف و خبير نيست؟!» (شگفتیهای آفرینش (ترجمه نجفعلی میرزایی بر توحید مفضل)، ص۵۶ (با کمی تصرف))
مقالات شنبه 9 تیر 1403
برای این بیماری علتهای مختلفی بیان شده است، از جمله:
- کاهش ویتامین D
- عامل ژنتیکی و وراثتی (یعنی سابقه ابتلاء خانوادگی)
- مصرف دخانیات از جمله سیگار، قلیان، چپق و پیپ
- برخی عفونتها
- مصرف مواد افیونی و قرصهای روانگردان
📖 منبع: آرشیو موضوعی وبلاگ طب المعصومین(ع)، مقاله «در درمان بیماری اماس»
مقالات دوشنبه 4 تیر 1403
پس از صحبت درباره چشم، امام صادق(ع) کلیّت بحث حواس پنحگانه آدمی را اینطور مورد اشاره قرار میدهند:
«براى انسان پنج حس آفريده شد تا پنج محسوس را درك نمايد و از درك چيزى از محسوسات عاجز نماند. ديده آفريده شد تا رنگها و صورتها را دريابد. اگر صورتها و رنگها بودند ولى ديدگانى براى ديدنشان نمىبود، چه سودى داشتند؟ گوش آفريده شد تا صداها را بشنود. اگر صدايى بود و گوش نبود، نيازى به آن نبود. ديگر حسها نيز اين گونهاند.
به عكس آن نيز صادق است، اگر ديدهاى بود اما صورت و رنگى نبود، چه معنى داشت؟ و يا اگر گوش بود ولى صدايى نبود، گوش به چه كار مىآمد؟ بنگر كه چگونه تقدير شده كه هر كدام چيزى را دريابند. براى هر حس، محسوسى است و هر محسوس، حسى دارد كه آن را ادراك مىكند.» (شگفتیهای آفرینش (ترجمه نجفعلی میرزایی بر توحید مفضل)، ص۵۶)
تاکید حضرت در این فراز، کارایی اعضای مرتبط بدن با حواس پنجگانه است. موجودی که به لطف فعالیتهای اعضای درونی بدن زنده و سرپاست، نیاز دارد تا برای ادامه حیات بتواند با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کند، ببیند و بشنود، بخورد و بیاشامد، بعضی اشیا را به دست گیرد و از بعضی دست بکشد تا بهراحتی نمیرد و کالبدی که مسیر طولانی خلقت را از رحم مادر طی نموده و با زحمت بسیار حالا هیئت و شمایلی برای خود دستوپا کرده، بهسادگی از نعمت حیات محروم نشود.
از این رو، هم برای محافظت انسان از خود و هم برای تعامل او با هر یک از محسوسات، حسی توسط خداوند حکیم در انسان تعبیه شده که جمعا به حواس پنجگانه شناخته میشوند و عبارتاند از: بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه.
مقالات شنبه 2 تیر 1403
بیماری MS یکی از بیماریهای مربوط به سیستم مغز و اعصاب است که علائم مختلفی میتواند داشته باشد. از جمله:
- گزگز انگشتان دست و پا که معمولا ۲۴ ساعت طول میکشد
- عدم تعادل در حرکت (مشکلات تعادلی و راه رفتن)
- تاری دید (معمولا یک چشم)
- ضعف اندام دست و پا
- خستگی مفرط
- و...
موارد زیر جزء عوامل تشدیدکننده این بیماری محسوب میشوند:
- استرس (نگرانی مستمر) و اضطراب (دلهره)
- خودخوری
- درگیری ذهنی
- غصه خوردن
- بحثهای بیهوده
- تغذیه نامناسب (ترانس چربی بالا، سرخ کردنی، غذای مانده، اسانسهای شیمیایی)
- مواد دخانی (دخانیات) افیونی و روانگردان
📖 منبع: آرشیو موضوعی وبلاگ طب المعصومین(ع)، مقاله «در درمان بیماری اماس»
مقالات سهشنبه 29 خرداد 1403
امام صادق(ع) در ادامه فرمایشات خود به مفضل بن عمر، بحث حواس پنجگانه را پیش میکشند و در ابتدا قدرت رؤیت و نعمت بینایی را موضوع بحث قرار میدهند. اما قبل از آنکه به این فراز از فرمایش حضرت بپردازیم، توجه شما را به دقت و نکتهسنجی آن حضرت جلب میکنیم.
ما همیشه از ظرافت چشمها و توانایی ارزشمندی که برای ما فراهم میآورند شنیدهایم. اما کمتر به این فکر کردهایم که اگر خالق و سازنده ما چشم را در جایی جز جایگاه فعلی آن قرار میداد، چقدر همهچیز تغییر میکرد! اما خالق هستی بدون نیاز به آزمون و خطا و در بدو خلقت چشمهای آدمی را در جایی قرار داده که بهترین کارایی و کمترین خطر متوجه آن باشد. اینک با هم این فراز زیبا را مرور میکنیم:
«اينك اى مفضّل! در چگونگى آفرينش حواس آدمى كه نشانه شرافت و برترى او بر ديگر مخلوقات است بينديش. بنگر كه چگونه ديدگان، چون چراغهايى بر فراز مناره در سر او قرار گرفته تا بتواند همهچيز را بهدرستى و كامل ببيند و در اعضاى سافله (اعضای پایینتر بدن) چون دستها و پاها قرار نگرفتند تا از آفات نگهدارى شوند و مستقيما با كار و ابزار در تماس نباشند و اين برخوردها نارسايى در آنها پديد نياورد. نيز مانند شكم و پشت در وسط بدن قرار نگرفتند تا اطلاع بر اشيا و ديدن آنها دشوار نشود. وقتى كه هيچ عضو ديگرى براى ديدگان جايى مناسب نبود، بىترديد «سر» بهترين جايگاه حواس انسان و همانند خانه و صومعه آنهاست.» (شگفتیهای آفرینش (ترجمه نجفعلی میرزایی بر توحید مفضل)، ص۵۵)
مقالات شنبه 26 خرداد 1403
- روزی چندبار مالیدن اشک مو (شیرابه درخت انگور) به محل تبخال (دوره زمانی تبخال کوتاه میشود)
- شب قبل از خواب، گذاشتن پنبه آغشته به سرکه طبیعی سیب روی محل تبخال
- فقط یکبار در هفته اول، خوردن دمکرده مورد و همچنین گذاشتن آن روی محل تبخال
📖 منبع: آرشیو موضوعی وبلاگ طب المعصومین(ع)، مقاله «درمان بعضی از مشکلات مربوط به پوست (۱)»
مقالات دوشنبه 21 خرداد 1403
این بار امام صادق(ع) یکی از خصوصیات متمایز انسان نسبت به چهارپایان را نزد مفضل متذکر میشوند و آن خصوصیت، ایستادن و حرکت انسان روی دو پا و صاف نشستن اوست. حضرت در این باره میفرمایند:
«اى مفضّل! بنگر كه خداوند جلّوعلى بهخاطر تكريم و بزرگداشت و شرافت انسان، و برترى او بر چهارپايان چگونه در آفرينش او ويژگیهایی قرار داد.
چنان آفريده شده كه مىايستد و راست مىنشيند تا با دست و اعضايش رو به اشيا باشد و بتواند با دستانش كار كند. چنان كه اگر چون چهارپايان به رو در مىافتاد، نمىتوانست كارى كند.» (شگفتیهای آفرینش (ترجمه نجفعلی میرزایی بر توحید مفضل)، ص۵۵)
آری، انسان تنها موجود مادی است که برخوردار از نعمت عقل میباشد و اقتضای این برخورداری، اختراعات و اکتشافات و فعالیتهای متعدد دیگری است که هیچگاه این فعالیتها از چهارپایان انتظار نمیرود.
اگر انسان به رو درمیافتاد، آیا میتوانست مثل الآن بهراحتی به صنعتگری، اختراع، پژوهش، پختوپز و... بپردازد؟
عقل موهبتی است که برای کارآمد بودنش، کالبد مخصوص به خود را نیاز دارد. خداوند حکیم نیز با علم به ظرفیتهای مخلوق عاقل خود (انسان) جسمی برای او آفریده است که نهتنها وجهتمایز آشکاری با سایر جانداران و چهارپایان باشد (که این خود شرافتی است که خداوند نشست و برخواست انسان را شبیه آنها قرار نداده تا خود را یکی از آنان نپندارد)، بلکه قادر به بروز تمام ظرفیتهای درونی خود نیز باشد و بتواند شکوفا گردد.
پس «کالبد منطبق با قدرت تعقل» نیز موهبت ناپیدای دیگری است که باید شکرگذار آن در پیشگاه احدیت باشیم، و طبیعتا انجام درست ماموریتهای الهی توسط بشر نیز مسئولیتی است که در قبال این نعمت ارزشمند بر عهده داریم.
مقالات شنبه 19 خرداد 1403
- استرس (نگرانی مستمر)
- ترشیجات بندری و لیته با شکم گرسنه
- دخانیات و مواد افیونی و مواد روانگردان
- ترانس چربی بالا (خامه، کیک خامهای، روغن جامد، سرخ کردنی و...)
- کافئین زیاد (شکلات، کاکائو و... زیاد)
- قندهای شیمیایی (قند و شکر و شیرینیجات قنادیها)
- نوشابههای گازدار و آبمیوههای شیمیایی و اسانسهای شیمیایی
- غذاهای مانده و فستفودها
📖 منبع: آرشیو موضوعی وبلاگ طب المعصومین(ع)، مقاله «درمان بعضی از مشکلات مربوط به پوست (۱)»
مقالات دوشنبه 14 خرداد 1403
مفضل بن عمر در ادامه از حضرت صادق(ع) درخواست میکند که حضرت رشد تدریجی بدن تا مرحله تمام و کمال آن را برایش شرح دهد. حضرت هم در پاسخ به او چنین میفرمایند:
«در آغاز، جنين، در رحم، جايى كه چشمى آن را نمىبيند و دستى بدان نمىرسد شكل و صورت داده مىشود. اين تدبير همچنان ادامه دارد تا اينكه انسانى كامل و استوار با تمام نيازهاى او بيرون مىآيد. بدن اين انسان، كامل و استوار بوده و همه چيز در آن نهفته شده است. از احشا و جوارح و ديگر عوامل بدن گرفته تا استخوان و گوشت و پيه و مغز و عصب و رگها و غضروفها.
وقتى كه به جهان پاى نهاد، چنان كه مىبينى تمام اعضاى او همه با هم و هماهنگ چنان رشد مىكنند كه شكل و هيأت و اعضاى او ثابت مىماند. نه افزايش مىيابد و نه كاستى مىپذيرد. اين سير همچنان ادامه دارد تا شخص اگر تقدير باشد به سن بلوغ و كمالش برسد. آيا اين (پيچيدگيها و حكمتها) جز از لطف مدبر و حكيمى است؟» (شگفتیهاى آفرينش (ترجمه نجفعلی میرزایی بر توحيد مفضل)، ص۵۴)
حضرت در قالب این جملات کوتاه، به حقایقی بلند و قابل تامل اشاره میفرمایند. بهراستی جز خداوند قادر متعال، کیست که قدرت داشته باشد ظرف نه ماه درون بدن موجودی زنده (مادر)، موجود زنده دیگری -که تا کنون عدم محض بوده- را هستی بخشد و تمام اعضا و جوارحی که برای ادامه حیات به آنها نیاز دارد را در همان فضای بسته و تاریک تدارک دیده کنار هم بچیند و پوست و گوشت بر آنها برویاند؟!! به قول حضرت، جایی که نه چشمی آن را میبیند و نه دستی به آن میرسد!
و نکته قابل تامل دیگری که ما عموما از آن غافلیم و دقت حضرت ما را متوجه آن میکند، رشد هماهنگ اعضای بدن است. جمجمه با همان سرعتی رشد میکند که مغز رشد میکند. استخوانهای قفسه سینه با همان سرعتی رشد میکنند که ریه رشد میکند و الی آخر. بهراستی اگر در فرآیند رشد، یکی از اعضای بدن بر دیگری پیشی میگرفت، چه بر سر انسان میآمد؟ و این هماهنگی در رشد نیز یکی دیگر از نعمات ناپیدا و بیشمار خداوند است. وَ اِن تَعُدّوا نِعمَةَ اللَّهِ لا تُحصُوها...
مقالات شنبه 12 خرداد 1403
- پاشوره کردن
- کمکردن لباسها
- خوردن آبسیب تازه (در کودکان شش ماه به بالا: سه قاشق پلو خوری در سه وعده مختلف / در بزرگتر از دو سال: سه استکان در ۲۴ ساعت / در بزرگسالان: دو لیوان در ۲۴ ساعت)
- مقداری حنا را با سرکه طبیعی (سیب یا انگور عسکری) مخلوطکرده بهگونهای که نه سفت باشد و نه شُل، سپس در قسمت گودی کف هر دو پا میگذاریم، به مدّت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کرده سپس کف پاها را با آب سرد میشوییم (توجّه: کف پا بعد از مدّت تعیین شده باید شسته شود و گرنه تب و دمای بدن همینطور پایین میآید)
📖 منبع: آرشیو موضوعی وبلاگ طب المعصومین(ع)، مقاله «در درمان تعدادی از بیماریهای دستگاه تنفس و...»
مقالات دوشنبه 7 خرداد 1403
امام صادق(ع) در ادامه به عملیات هضم غذا در بدن اشاره میفرمایند و مانند فیزیولوژیستی که کاملا به فرآیندهای زیستی بدن اشراف دارد، مسیری که غذای بلعیده شده در بدن طی میکند را اینطور شرح میدهند:
«اى مفضّل! درباره تغذيه بدن و تدابير نهفته در آن نيك بينديش. غذا در آغاز به معده مىرسد، معده آن را مىپزد (هضم مىكند). آنگاه عصاره آن از طريق مجارى بسيار ريز و نازكى كه مانند يك پالاینده كار مىكنند به كبد مىرسد. اين مجارى ريز براى آن است كه مبادا چيزى خشن و غليظ به آن راه يابد، زيرا كبد در نهايت ظرافت و نازكى است و تاب فشار و خشونت را ندارد.
كبد، آن را مىپذيرد و با تدبير حكيم به خون تبديل مىشود و از طريق عروق و مجارى به تمام بدن سرازير مىشود، مانند جويهايى كه در زمين است و آب را به همه جاى آن مىرسانند. همچنین مواد زايد و آلوده در ظرفهاى خاص خود قرار مىگيرد. آنچه از صفراست به سوى كيسه صفرا، آنچه از سوداست به سمت طحال و آنچه از ترى و رطوبت است به جانب مثانه مىرود.
در حكمت الهى در تركيب بدن درنگ كن كه چگونه هر عضوى را در جايش قرار داده و اين ظرفها را چنان نهاد كه مواد زايد و فاسد را در خود گرد آورند تا اين مواد در سراسر بدن منتشر نگردد و جسم را بيمار و زار ننمايد. چه بلند مرتبه است كسى كه تقدير را نيكو نمود و تدبير را استوار كرد. سپاس او راست چنان كه شايسته و سزاوار است.» (شگفتیهاى آفرينش (ترجمه نجفعلی میرزایی بر توحيد مفضل)، ص۵۳، (با اندکی تصرف))
نکته قابل تامل در این فراز از فرمایش حضرت این است که ایشان این نکات دقیق را ۱۳۰۰ سال پیش، یعنی سالها قبل از تولد ابنسینا و طبیبان حاذقی که میشناسیم و در زمانی که کمترین اطلاعاتی از دستگاهها و اندامهای بدن در دست بشر وجود داشته بیان فرمودهاند، حال آنکه این حقایق امروزه پس از گذشت سالیان دراز و بهوسیله کالبدشکافیها و آزمایشات علمی مختلف و متعدد برای انسانها آشکار گردیده است. جالبتر اینکه گوینده این نکات کسی است که مکتب و دانشگاهی نرفته و استادی به خود ندیده است!!
مقالات شنبه 5 خرداد 1403
در راه مشهد شاه عباس تصمیم گرفت دو بزرگ را امتحان کند! به شیخ بهایی که اسبش جلو میرفت گفت: این میرداماد چقدر بیعرضه است! اسبش دائم عقب میماند. شیخ بهایی گفت: کوهی از علم و دانش برآن اسب سوار است، حیوان کشش این همه عظمت را ندارد.
ساعتی بعد عقب ماند، به میر داماد گفت: این شیخ بهایی رعایت نمیکند، دائم جلو میتازد! میرداماد گفت: اسب او از اینکه آدم بزرگی چون شیخ بهایی بر پشتش سوار است، سر از پا نمیشناسد و میخواهد از شوق بال درآورد.
[در غیاب یکدیگر حافظ آبروی هم باشیم]
ارسال شده توسط آقای علی شهبازی
مقالات دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
امام صادق(ع) در بخش دیگری از فرمایشات خود، بهطور کلی تواناییهای اندامهای مختلف بدن را که به شکل حکیمانهای برای انسان تدارک دیده شدهاند، چنین برمیشمرند:
«اى مفضّل! در تمام اعضاى جسم آدمى و تدابيرى كه در آنها نهفته است اندیشه کن. دستها براى كار كردن، پاها براى رفتن، ديدگان براى راه يافتن و ديدن، دهان براى خوردن، معده براى هضم كردن، كبد براى تصفيه نمودن، منافذ خروجى بدن براى دفع فضولات جسم، ظرفهايى براى حمل آنها، و دستگاه تناسلی براى حفظ نسل آفريده شدهاند. اگر ژرف در كار تمام عضوهاى بدن انديشه نمايى، مىيابى كه هر چيزى از سر حكمت و تدبير و استوارى پديد آمده است.» (شگفتیهاى آفرينش (ترجمه نجفعلی میرزایی بر توحيد مفضل، با اندکی تصرف)، ص۵۲)
مفضّل میگوید: گفتم اى مولاى من! گروهى مىگويند كه اينها از فعل طبيعت است. حضرت فرمود: «بپرس از ايشان كه آيا اين طبيعت كه شما مىگویيد علم و قدرت دارد بر اين افعال يا نه؟ پس اگر گويند كه علم و قدرت دارد، پس به خدا قائل شدهاند و او را «طبيعت» نام كردهاند، زيرا كه معلوم است طبيعت را شعور و ارادهای نيست. و اگر گويند كه طبيعت را علم و اراده نيست، پس معلوم است كه اين افعال محكمه متقنه از طبيعت بیشعور صادر نمىشود چنانچه دانستى، وليكن عادت الهى جارى شده است كه اشيا را با اسباب جارى نمايد و جاهلان بر اين اسباب نظر افكندهاند و از مسببالاسباب غافل شدهاند! (توحید مفضل، ترجمه علامه مجلسی(ره)، ص۶۷)
مقالات دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
در زمان آلودگی هوا، حتیالمقدور باید از منزل بیرون نرفت، خصوصا در ساعات اوج ترافیک. اما به هر حال رعایت نکات زیر میتواند برای کاهش آسیبهای ناشی از آلودگی، مثمر ثمر باشد:
- صبحها قبل خروج از منزل، خوردن شیر تازه گاو مخلوط با عسل طبیعی (اگر هر هشت ساعت یک لیوان شیر خورده شود بهتر است)
- استفاده از ماسک دوجداره یا قرار دادن دستمال نخی چندلا مقابل بینی و دهان
- بعد از هر غذا، خوردن یک عدد سیب رسیده شیرین طبیعی، زیرا پِکتین موجود در سیب، باعث جذب سرب بدن میشود و از طریق ادرار دفع میگردد.
📖 منبع: آرشیو موضوعی وبلاگ طب المعصومین(ع)، مقاله «در درمان تعدادی از بیماریهای دستگاه تنفس و...»
مقالات دوشنبه 24 اردیبهشت 1403
آبی که از دهان نوزاد خارج میگردد، اگرچه به نظر نمیرسد برای سلامت نوزاد سودمند باشد، اما بنا به فرموده امام صادق(ع) ثمرات قابل تاملی دارد. حضرت میفرماید:
«و اما آبى كه از دهان كودكان سرازير مىشود و خارج مىگردد، رطوبتى است كه اگر در بدنهايشان بماند، آثار وخيمى برجاى مىگذارد. چنانكه دانى گاه كه رطوبت بدن چيره مىشود [و بر ديگر عناصر، غلبه مىكند] شخص، دچار كودنى، ديوانگى، كمعقلى، فلج و لقوه و جز آن مىگردد.
خداوند جلّ و علا تدبير چنان نمود كه اين رطوبت در دوران كودكى از دهانشان بيرون رود و در بزرگى از سلامت تن برخوردار گردند. بدين ترتيب، پروردگار بهخاطر نادانى آفريدگان بر آنان منت نهاد و تفضل نمود. اگر اينان از دادهها و نعمتهاى بىشمار او آگاه بودند، هيچگاه در معصيتى و لغزش از فرمانش فرو نمىافتادند. پاك و منزه خدايى كه چه بزرگ است نعمتهاى او بر مستحقان و ديگر آفريدگان! و چه والاتر است از آنچه باطلگرايان مىپندارند.» (شگفتیهاى آفرينش (ترجمه نجفعلی میرزایی بر توحيد مفضل)، ص۵۲)
مقالات شنبه 22 اردیبهشت 1403
وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ (مدثر/۴۵)
در این آیه دوزخیان سرگرم باطل بودن با اهل باطل را یکی دیگر از دلایل جهنمی شدن خود معرفی میکنند.
«خوض» یعنی سرگرمی زبانی و عملی در باطل. مانند: جوکهای توهینآمیز و تحقیر اقوام مختلف، سگبازی، دورهمیهای آنچنانی، تشویق یکدیگر به سیگار و امثال آن به اسم امّل نبودن(!)، بعضی کافهگردیها، شلوار سوراخ به تن کردن، روسری از سر برداشتن، تتو کردن و خیلی موارد دیگر. بهراستی چگونه یک نفر میتواند دست به چنین کارهایی بزند و ادعای پیروی از اهلبیت(ع) را داشته باشد؟!
چنین سرگرمیهای باطلی ایمان انسان را تباه کرده از بین میبرد و کسی که در پی موفقیت است، باید این سرگرمیها را کنار بگذارد.
وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ (مدثر/۴۶)
دوزخیان دلیل بعدی عذاب خود را انکار دائمی روز جزا معرفی میکنند. اینها همانهایی هستند که چون نزد آنان سخن از قیامت میشد میگفتند: اینها سخن آخوندهاست!
و باز اعتراف میکنند: همواره بر این روال بودیم تا اینکه بالاخره پردهها از مقابلمان بهوسیله «مرگ» کنار رفت (حَتَّى أَتَانَا الْيَقِينُ) و آنجا بود که فهمیدیم داستان چیز دیگری است. زمانی که دیگر دیر شده بود...
👈 برگرفته از سخنرانی شب ۲۳ ماه رمضان توسط جناب استاد مرتضی مخملباف (۱۴۰۳/۱/۱۴)
مقالات چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403